Voet-/enkelfysiotherapie

De behandeling van voet- en enkelgerelateerde klachten wordt binnen de fysiotherapie lang niet zoveel uitgevoerd als bijvoorbeeld rug- nek- of schouderklachten.

Maar net als bijvoorbeeld de schouder of de wervelkolom bestaan de voet en enkel ook uit botsukken (28 in totaal) die in meerdere gewrichten met elkaar bewegingen mogelijk maken.

Sterker nog, de voet is misschien nog wel hét deel van het menselijk lichaam dat zich voortdurend moet aanpassen (moet kunnen vervormen) aan externe factoren, zoals de verschillende ondergronden waaraan het wordt blootgesteld.

Hierbij moet het krachten doorgeven aan de rest van het lichaam, of je nu aan het wandelen bent, aan het hardlopen of langdurig moet staan,  met welk schoeisel dan ook aan je voeten.

En net als in de wervelkolom kunnen in de voet de botstukken verstoord zijn in hun bewegen, wat klachten kan veroorzaken aan je voeten / enkels / onderbenen en zelfs de rest van het lichaam.

Binnen de gezondheidszorg is het nog steeds heel erg gangbaar om bij dit soort klachten steunzolen aan te meten / schaffen. In veel gevallen kunnen zolen inderdaad een vermindering van pijn bewerkstelligen, echter zijn wij van mening dat er juist ook uitstekend behandeld kan worden zonder aanpassende hulpmiddelen, uitgaande van optimale bewegingsvrijheid van de enkel en voet.

Martijn is in 2012 afgestudeerd in de Manuele Therapie met o.a. een afstudeerproject over MTSS (shin splints / springschenen) in relatie tot de pronatie (inzakking)  van de voet bij hardlopen en is sindsdien ruim ervaren in het behandelen van voet- en enkelgerelateerde  klachten.

De afgelopen jaren is het zelfs meermaals voorgekomen dat patiënten met orthopedische schoenen (die vanwege pijnklachten aan de voet aangemeten waren) zodanig waren geholpen, dat ze weer normale schoenen aankonden, minder pijn ervoeren en weer beter konden lopen!

Hieronder staan een aantal voorbeelden van aandoeningen die vervelende klachten kunnen veroorzaken, maar vaak  heel goed met manueel therapeutische technieken behandeld kunnen worden.